Testa vår demo

Vanliga frågor

Fördelar

Är det inte väldigt svårt att sälja lotter nu för tiden?

Nej, varje medlem säljer endast 4-6 lotter, det innebär att medlemmarna endast säljer till sin släkt, vänner och bekanta. Dessutom är lotten uppdelad i 5-veckorsintervaller vilket gör det ännu enklare. Tänk Kalle 10 år som säljer 5 st lotter på ett 5-veckors lotteri. Han säljer en till mamma och pappa och en till mormor och morfar samt en till farbror Kent, mammas arbetskamrat och vår nya granne, klart! Det tog max 30 minuter för Kalle, enklare kan det inte bli!

Vilka är fördelarna med detta lotteri mot de som finns på marknaden idag?

Fördelarna med detta lotteri är att det tar väldigt liten tid att administrera lotteriet då allt sker digitalt via webben, både registrering av lott och delvis vinstdragningen. Nummer två och det viktigaste är att med hela föreningens aktiva medlemmar som säljer några få lotter så tjänar ni flera hundra tusen eller t.o.m. flera miljoner. Ex: en förening med 400 medlemmar säljer 5 st lotter var under (uppdelat på en 5 veckors lott) 20 veckor = 900 000 kr och dubbelt så mycket under 40 veckor.

Säljer man lotter året om?

Ja, man kan sälja året runt om man vill, från 5 veckor till 50 veckor om året.

Är det sant att om vår förening med 300 aktiva medlemmar och endast en försäljning av 5 lotter per person och år (40 v) kan tjäna 1 350 000 kr?

Ja.

Har inte sett detta lotteri tidigare, är det helt nytt?

Ja, vi startade i januari 2019.

Lotten

Hur mycket av lottpriset går till laget/föreningen resp. vinster?

35 % går till vinster och 45 % går till föreningen (lottpris 50 kr).

Vad kan man vinna?

Varje lotteri är unikt och knutet till just den föreningen. Om en förening säljer 1 500 lotter per vecka (300 medlemmar säljer 5 lotter var) så kan man vinna 26 250 kr varje vecka om man är ensam vinnare.

Vad kostar en lott?

Varje lott kostar 50 kr/vecka men lotterna säljs endast i 5 veckors-perioder, så totalt 250 kr.

Varför 5-veckors lotter?

För att maximera enkelheten för de som ska sälja lotterna och tidsaspekten för föreningen så säljer vi 5-veckors lotter.

Hur fungerar lotten/lotteriet?

Lotteriet funkar så här; Du ska kryssa i 17 av 35 nummer (1-35) på foreningsvinsten.se/dinforening och sen dras 7 nummer varje vecka (Lotto 1) och alla 7 nummer måste vara bland dina 17 nummer för att du ska vinna. Man vinner hela potten eller delar med de andra som också vunnit samma vecka. Vinner ingen går potten vidare till en JACKPOT veckan efter. Så på en 5-veckorslott är det 5 chanser på vinst förstås!

Är det svårt att registrera lotten?

Nej, det är busenkelt. Logga in, kryssa i 17 nummer och skriv in lite personuppgifter, klart! Är den som köper lotten osäker på hur man gör hjälper den som säljer till förstås. Du kan registrera din lott på såväl telefon, läsplatta eller dator.

Säljer man året om?

Din förening väljer från 5 veckor till 50 veckor per år.

Föreningen

Hur gör vi som förening för att starta igång ett lotteri?

Ett styrelsebeslut krävs för att köra igång och en ansökan om lotteritillstånd måste göras till lotteriansvarig i din kommun. Hör av er till oss på Föreningsvinsten så hjälper vi er med alla stegen
för att komma igång.

När startar lotteriet?

Lotteriet startar året runt i 5 v omgångar.

Hur är säsongen för lotteriet?

Säsongen för lotteriet är året runt för de föreningar som vill eller bara under säsong, din förening väljer.

Hur mycket tid tar det i anspråk för laget/föreningen?

Beror på hur stor föreningen är men mellan 1-5 timmar i veckan krävs för att administrera lotteriet.

Hur gör man enklast i föreningen för att administrera lotteriet?

Så fort lotterna kommer till föreningen så fördelar ansvarig för lotteriet ut lotterna till sina lagledare ute i föreningen t.ex. F04. Alla lotter till F04 är numrerade och lagledaren fördelar lotterna till respektive barn t.ex. Anna får lotter med nr 001-003. Sen säljer Anna sina lotter och köparna registrerar lotten. Annas mamma eller pappa skickar pengar till F04 konto som i sin tur skickar F04 lottpengar till föreningens lottkonto. Alltså inga lösa pengar att rekommendera. När sista datum för lotteriet är till enda så stänger lotteriansvarig möjligheten att registrera fler lotter. När vinnaren eller vinnarna hör av sig att de vunnit uppger de sitt bankkontonummer/swish och föreningen för över vinsten till dom.

Behövs det någon i föreningen som är ansvarig för lotteriet?

Ja.

Vad är minsta antal lotter per vecka?

100 st.

Vem fungerar som kontrollant vid dragningarna?

Det gör utsedd kontrollant ifrån din kommun eller lottansvariga i din förening.

Behöver vinnaren betala skatt på vinsten?

Nej, alla lotterier som är i föreningsregi är skattebefriade.

Hur lång tid har man på sig att sälja lotterna?

3 veckor försöker vi alltid se till att ni har på er för att administrera och sälja lotterna.

Vad kostar lotten för laget/föreningen att köpa?

10 kr per lott.

Säljaren

Hur lång tid tar det att sälja 5 lotter?

Cirka 30-60 min.

Vem ska man sälja till?

Släkt, grannar och vänner. T.ex. mamma, pappa, mormor, morfar, farfar, farmor, farbror, faster, morbror, moster, kusiner, närmaste grannar, mammas och pappas vänner, mammas och pappas arbetskollegor.

Hur aktiverar man lotten?

Logga in på foreningsvinsten.se/dinforening genom den kod som finns på lotten. Sen kryssar du i 17 av 35 nummer plus namn och adressuppgifter, sen trycker du på klar. Nu får du en bekräftelse till din mejl att lotten är aktiverad i X antal veckor.

Tror du min farfar kan registrera lotten själv på nätet?

Det tror jag om han är lite van med dator och internet. I annat fall hjälper du som säljare till att aktivera lotten med din smartphone direkt på plats.

Hur redovisar man sina sålda lotter till laget/föreningen?

Du som säljare rapporterar till din lagledare och din lagledare rapporterar till klubbens ansvarige för lotteriet.

Vad händer om man slarvar bort sina lotter innan man sålt dom?

Du säger till din lagledare direkt och han/hon rapporterar till ansvarig för lotteriet som snarast spärrar de lotter du förlorat.